חניה לכולם בפרויקט תמ"א 38

חניה לכולם בפרויקט תמ"א 38

מתוך: ynet נדל"ן

10 פברואר 2015

מיזמי תמ"א 38 מגבירים את בעיית מחסור החניה בת"א: הם מגדילים את היצע הדירות, אך החוק לא מחייב לספק חניות לכל הבניין – רק לדיירים חדשים. כפי שחוקקו חוקי שימור מבנים, כך יש לחייב הקמת חניונים תת-קרקעיים לכל.
תושבי תל-אביב הופתעו באחרונה לשמוע בתקשורת על כך שייקנסו בשעות הלילה אם יחנו על המדרכות. תושבים שומרי חוק חזרו להמתין למקום פנוי בחניונים עירוניים, המאפשרים להם חניה בחינם בלילה ללא קנס.

אמנם העיר ללא הפסקה מובילה במעבר ממכוניות לכלי רכב דו-גלגליים כמו קטנועים, אופניים ואופניים חשמליות, אך למקום שמהווה את המרכז הכלכלי של ישראל יש מחסור עצום של כ-300 אלף מקומות חניה.

עם כל הרומנטיקה בעיר הלבנה ובשכונות פסטורליות אחרות, אי אפשר להתעלם מכך שהבנייה בתל-אביב מיושנת ולא מודרנית – ובעקבות זאת החלה בשנים האחרונות מגמת התחדשות עירונית. אך נראה שחוקי ההיצע והביקוש שולטים אפילו שם: בשל הביקוש הרב לנדל"ן, גם במיזמים אלה נמכרות דירות ללא חניה צמודה, והדיירים מוכנים להמשיך בחיפוש היומיומי והיקר אחרי מקום חניה.

מחסור בחניה במיזמי התחדשות עירונית אין מקורו בוואקום. חוק תמ"א 38 (תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה) מחייב כיום את היזם לתוספת חניות בטאבו רק עבור הדירות החדשות. כלומר, הדיירים הקיימים אמנם זכאים לבניין משופץ.

תשתיות חדשות ודירות מרווחות – אולם נותרים ללא חניה. כפי שהחליטה העירייה בצדק על חוקי שימור למבנים ארכיטקטוניים בעלי ערך לציבור, כך עליה לחייב, לדעתי, הוספת חניה לכל דירה קיימת במיזמי תמ"א 38.

תוספת חנייה במיזמי תמ"א 38

אחת האפשרויות לתוספת חניה היא הוצאה לפועל של מיזם תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש – כמו פינוי-בינוי. במיזמים כאלה בדרך כלל היזם בונה חניון תת-קרקעי עם חניות לכלל הדיירים ולא רק לאלה החדשים. חניון כזה מחייב כביש גישה לכניסת המכוניות. אבל אם מדובר בפרויקט ברחוב צר ועמוס, דרך נוספת שיכולה לסייע ליזם היא שימוש בחניון ממוכן אוטומטי.

בדרך זו, אין צורך בכביש גישה, שכן הרכב נשאר בתוך תא ייעודי המאחסן אותו במקום פנוי. בטכנולוגיה הקיימת כיום, ניתן לאחסן עד 7 מכוניות מתחת לקרקע, בשטח פנים חיצוני של קצת יותר מחניה אחת על פני הקרקע. לשם השוואה, עבור חנייה עילית לרכב יש צורך בשטח של 12.5 מ"ר, המחייב גם הוספת שטח מעבר לחניה של כ-6 מ"ר נוספים. בחניה במתקן אוטומטי יש להקצות כ-3 מ"ר.

ימים יגידו אם פרויקטים ורעיונות כמו אגרת גודש עירונית, העלאת תעריפי החניה, הגברת הנגישות לרכיבה על אופניים ובניית הרכבת הקלה יגרמו לירידה במספר המכוניות. לפי שעה, נראה כי הוא ימשיך לעלות, הביקוש לנדל"ן יישאר קשיח, והמחסור בחניות ילך ויחריף. לכן, עדיף שיזמים ימשיכו לבנות לגובה, אך במקביל יוכלו לבנות חניונים תת-קרקעיים רגילים או אוטומטיים – וידאגו לייצר מקומות חניה, בנוסף להוספת דירות לאזור הנדל"ן המבוקש בישראל.

הכותב הוא אבי נאור, מנכ"ל חברת ראדקו 38 העוסקת בהתחדשות עירונית.

עדכון אחרון: 6/25/2018 10:39:00 AM
מספר מדרגים:2 דירוג ממוצע:5
דירוג: